Porsche 911 R - purysta z krwi i kości!

Porsche 911 R powstało w 1967 roku, jako drogowa wersja samochodu startującego w sportach motorowych. Lżejsza wersja pozbawiona wykończenia wnętrza i wyposażona w elementy karoserii oraz szyby wykonane z tworzyw sztucznych ważyła 800 kg z silnikiem typu bokser o mocy 154 kW (210 KM) i zapewniała niesamowite osiągi i wrażenia z jazdy. Teraz przyszedł czas przypomnieć legendę ze Stuttgartu w nowym wcieleniu - modelu 911 (991) R.

Porsche określa model 911 R jako "purystyczny samochód sportowy w klasycznej formie". Auto ma być zorientowane na kierowcy i skupiać się na dostarczaniu maksymalnych wrażeń z jazd. Co zostało zmienione w stosunku do bazowej wersji?

Inżynierowie chcąc odchudzić auto zastosowali pokrywę bagażnika i przednie błotniki z tworzywa sztucznego, dach wykonano z magnezu a tylne boczne szyby zastąpiono poliwęglanem. Z wnętrza usunięto system rozrywkowo-informacyjny i klimatyzację, które można zamówić jako opcje. Dodatkowe kilogramy usunięto poprzez wymontowanie tylnych siedzeń a panele drzwiowe pozbawione klamek (zamiast nich są paski jak w modelu GT3 RS) skrywają cieńsze warstwy wygłuszające. Całość zabiegów spowodowała obniżenie masy pojazdu do 1370 kg — jest to według producenta najlżejsza wersja obecnie produkowanej 911-nastki.

Z zewnątrz auto otrzymało zderzaki i lekkie felgi z centralną śrubą prosto z modelu GT3, a podwozie uzbrojono w dyfuzor poprawiający stabilność przy wyższych prędkościach.
Uwagę zwracają przetłoczenia na dachu i czerwone (dostępne również w kolorze zielonym) pasy ciągnące się przez cała długość samochodu. Warto zwrócić uwagę również na siateczkowy grill występujący na pokrywie silnika z napisem 911 R. Nawiązaniem do przodka są także czarne pasy z napisem "Porsche" oraz identyczny z nazwą marki na tylnym zderzaku.

We wnętrzu dominuje… czerń. Nie znajdziemy tu żadnych fajerwerków — przecież ma być purystycznie!. Kierowcy użytkujący auto na torach wyścigowych docenią stoper usytuowany na górnej części konsoli środkowej, a zegary mają miętowy kolor podświetlenia. Detalem przypominającym o tym, że siedzimy w wyjątkowym samochodzie jest ozdobny znaczek na listwie tuż przed fotelem pasażera. Jeżeli o fotelach mowa — Porsche oferuje do swojego modelu pełne kubełkowe fotele z włókna węglowego obite w czarno-białą pepitkę z wyszywanym logo 911 R.

To wszystko jeżeli chodzi o nawiązania do pradziadka. Teraz swoje pięć minut chwały ma technologia. A jest ona imponująca. Niemcy zamontowali w tym modelu praktycznie wszystko to co oferuje firma. Zacznijmy jednak od tego co najważniejsze. Silnik to znana z modelu 911 GT3 RS wolnossąca sześciocylindrowa jednostka typu bokser generująca zawrotne 500 KM przy 8250 obr./min i 470 Nm momentu obrotowego przy 6.250 obr./min. Auto wyposażono w 6-biegową manualną skrzynię biegów. Osiągi? Są piorunujące - od 0 do 100 km/h auto katapultuje z brutalną siłą kierowce i pasażera w czasie 3,8 s. Auto przestaje przyspieszać dopiero przy prędkości 323 km/h - tyle wynosi bowiem prędkość maksymalna. Żeby zatrzymać auto potrzebne było zastosowanie Systemu PCBB z kompletem ceramicznych tarcz o średnicy 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Zobacz również: Porsche 911 Turbo S - launch control

O maksymalne wrażenia z jazdy dbają:
-Skrętna tylna oś
-Dynamiczne mocowania silnika
-System PASM (Porsche Active Suspension Management) – zakres 30 mm
-System PSM (Porsche Stability Management)
-System PTV (Porsche Torque Vectoring)

Porsche 911 R w limitowanej do 991 sztuk można podziwiać właśnie na stoisku Porsche na targach w Genewie. Chętni muszą się spieszyć — takie rarytasy schodzą jak ciepłe bułeczki!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Blogi:

Relacja z Autosport International 2016 Subaru Levorg 1.6 GT-S Sport - test [wideo] Citroën C4 Cactus Rip Curl Edition - nadciąga fala wyróżnienia 2016 Subaru Outback 2.0D 150 KM Lineartronic – wideo test Audi RS3 - wygrać bitwę kompaktów Nissan Qashqai 1.6 dCi 4×4 Tekna – test [wideo] Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Intense Plus – test [wideo] 2016 Bremen Classic Motorshow - Relacja Ford B-Max - rodzina 500+ Zakup samochodu – jakie mamy uprawnienia Volvo XC60 D3 FWD - tylko poprawne Luigi, czemu chcesz się bić z Hitlerjugend? Test Alfa Romeo Giulietta Distinctive 1.4 TB Od rajdówek po prototypy - Essen Motor Show 2015 1994 Mercedes-Benz E250TD 20V - panzerkampfwagen Jubileusz Mercedesa Sprintera Co to jest kalibracja alkomatu i ile kosztuje? Wywiad ze specjalistą z serwisu alkomatów Rusty Slamington na Essen Motor Show Rozważny i romantyczny... czyli o tym jak kupić najtaniej nowy samochód Toyota Auris 1.2T 116 KM Comfort – test [wideo] 1989 Jeep Cherokee XJ 4.0 Laredo 2WD - produkt niepełnowartościowy? Test alkomatu osobistego Promiler AL8000-Black Dopuszczalne stężenie zawartości alkoholu we krwi w wybranych krajach Europy Metabolizm alkoholu, a pomiar stężenia alkoholu Kiedy kalibrować alkomat

Popularne w tym tygodniu:

Jeep Wrangler w szczegółach MINI Cooper 5d 1.5 136 KM Seven Edition – test [wideo]